Meta Business Suite, fijn voor jouw Socials

In mijn eerdere blog schreef ik al uitgebreid over mijn ervaringen en Tips voor het het gebruik van Studio voor makers (ook wel Creator Studio genoemd). In dit blog ga ik in op een andere tool van Facebook namelijk de Meta Business Suite. Je vindt Meta Business Suite hier. Ik bespreek de (on)mogelijkheden, voordelen, nadelen en hoe het werkt.

Meta Business Suite is nog uitgebreider dan Creator Studio, naast de genoemde punten van Creator Studio die ik in mijn vorige blog al noemde:

  • Het plannen van posts.
  • Statistieken bekijken.
  • Inbox voor jouw zakelijke account(s).

kun je in Business Suite nog meer dingen bekijken en beheren.

Opties en mogelijkheden

Ik loop de menubalk die je aan de linkerzijde tegenkomt even met je door:

  • Startpagina: een overzicht van allerlei mogelijkheden binnen Business Suite.
  • Meldingen: al de meldingen (reacties en likes) op jouw posts vind je hier terug.
  • Postvak In: Alle chatberichten vind je hier terug.
  • Berichten en verhalen: een overzicht van jouw berichten en stories mét bijbehorende statistieken, vermeldingen en tags van jouw pagina’s.
  • Handel: stel jouw eigen Facebook/Instagram winkel in voor jouw business!
  • Planner: via deze timeline plan je heel makkelijk jouw berichten en zelfs stories in!
  • Advertenties: hier vind je de resultaten terug van jouw advertenties (als je daar gebruik van maakt uiteraard).
  • Statistieken:  Hier kun je doelen instellen voor jouw accounts, maar ook resultaten bekijken van jouw Facebook en/of Instagram pagina en hoe de doelgroep eruit ziet die je met jouw pagina(‘s) bereikt.

Voordelen van Meta Business Suite:

  • Je kunt stories inplannen.
  • Je ziet in een timeline wat je gepland hebt staan en hoe laat. Mooi voor het overzicht.
  • Je kunt een post op verschillende data/tijden plannen op Facebook en Instagram.
  • Je kunt posts inplannen voor groepen op Facebook. Ideaal voor community-management.

Nadelen van Meta Business Suite:

  • In Studio voor Makers zie je onderin precies hoeveel tekens je nog over hebt voor een post op Instagram. Dit doet Business Suite niet.
  • In Studio voor Makers zie je onderin precies hoeveel hashtags je al gebruikt hebt. Dit doet Business Suite niet, dus daar moet je zelf even tellen dat je niet over de 30 heengaat.
  • Als je niet goed telt, zal Business Suite de post wel plannen, maar er wordt dan geen tekst zichtbaar, let hier dus goed op!

Inplannen van berichten:

Je gaat via ‘Planner’ naar de kalender. Deze is zichtbaar per week en standaard staat deze op ‘Inhoudstype: alles’ ingesteld. Je ziet dan jouw geplande feed, stories en advertenties per dag op tijd gesorteerd onder elkaar.

Door bij ‘inhoudstype’ te kiezen voor alleen ‘Plaatsen’/’Verhaal’/’Advertentie’ kun je het per type bekijken, net wat je prettig vindt.

Bij ‘Gedeeld met’ kun je nog een selectie maken tussen ‘Facebook-pagina’/Facebook-groepen’/’Instagram-account’.  (en ja je leest het goed, Facebook-groepen 😉, hier komt ik later nog op terug).

Je gaat naar de dag waar je wilt plannen en klikt op ‘plannen’. Daar kun je kiezen uit 3 opties:

  1. Bericht plannen;
  2. Verhaal plannen;
  3. Advertentie plannen.

Ik hou het in dit blog bij de eerste 2.

Kies wat je wilt plannen en stel in de pop-up de datum en tijd in dat jouw bericht op Facebook gepost moet worden. Je ziet hier ook ‘optimale tijden’, dit zijn tijden die geadviseerd worden omdat er dan veel van jouw volgers online zouden zijn.

Ik gebruik deze tijden soms wel, soms niet. Ligt aan de post en aan het bedrijf waar ik de posts voor aan het plannen ben.

Als je de post ook wilt plaatsen op Instagram, kun je een vinkje aanzetten in het volgende veld. Je kunt hier ook het Facebook vinkje uitzetten als je dat wilt.

Publiceren in Facebook-groepen

Als jij jouw eigen Facebook-groep gekoppeld hebt vanuit jouw eigen zakelijke Facebook pagina, kun je er ook voor kiezen om een post te plannen in jouw groep. Hoe fijn is dat!

Tekst plaatsen

 In het vakje tekst plaats je jouw tekst en daaronder ook de bijbehorende hashtags. (Let dus wel op je aantal tekens + hashtags!)

Media

Onder media kun je jouw foto’s en/of video’s toevoegen. Kies hiervoor voor ‘Foto toevoegen’ of ‘Video toevoegen’. Video maken is ook een optie, maar ik vind het zelf prettiger om die in een ander programma al te bewerken.

Locatie

Onder media kun je nog een locatie toevoegen, dit is optioneel.

Teksten aanpassen voor Facebook en Instagram

Als  je een bericht plaatst op zowel Facebook en Instagram, kun je via het rechtervenster de tekst per platform aanpassen. Handig bijvoorbeeld als je iemand wil taggen, de Facebook-tag is toch vaak anders dan de Instagram-tag.

Datum/tijd aanpassen

Als jouw posts klaar zijn, kun je naast de knop ‘Bericht plannen’ kiezen voor een knop waarop staat ‘Moet worden gepland voor ….. [datum / tijd ]. Als je hierop klikt, kun je de datum en tijd wijzigen voor zowel het Facebook als het Instagram bericht.

Klaar!

Als je deze stappen hebt doorlopen en alles is ingesteld zoals je het hebben wilt, klik dan op ‘Bericht plannen’ en je ziet het bericht na een aantal seconden verschijnen in de timeline/agenda.

Verhaal/Storie plannen

Deze is sneller dan een bericht plaatsen, omdat je geen tekst etc. kwijt kunt in een storie. Klik op plannen en kies voor ‘verhaal’. Je krijgt een pop-up waarop je de datum + tijd in kunt plannen dat jouw storie geplaatst moet worden. Dit is ook weer apart in te stellen voor Facebook/Instagram. Klik op opslaan. Kies via de blauwe knop ‘Media toevoegen’ en upload jouw stories (ik maak ze graag in Canva.)

Klik op Verhaal plannen en klaar ben je!

Nadelen van stories plannen

Als je live stories plaatst op Instagram kun je deze interactief maken met van alles en nog wat, dit kan niet als je het plant. Ook iemand taggen is niet mogelijk via deze optie. (Ik heb gehoord dat Facebook/Meta hier wel mee bezig is, dus ik hou goede hoop).

Voordelen van stories plannen

Maar als je op vakantie bent, of geen tijd hebt voor live stories, kan het een goede vervanging zijn. En door de stories in Canva te maken, kun je ze wel heel mooi opmaken en daar bewegende elementen toevoegen die de aandacht trekken van jouw volgers!  

Vragen en/of opmerkingen?

Hopelijk is het zo duidelijk hoe je Meta Business Suite kunt gebruiken voor het inplannen van jouw Facebook en Instagram posts en stories! Als je vragen hebt, stel ze gerust per mail, mijn contactformulier of via een DM via Instagram.

Laat een reactie achter