Studio voor makers, de ideale plantool.

In deze blog wil ik graag mijn ervaringen en tips delen voor het gebruik van Studio voor makers (ook wel Creator Studio genoemd). Studio voor makers is een tool van Facebook zelf en met deze tool kun je ontzettend veel kanten op. Je kunt hierbij denken aan:

  • Het plannen van posts.
  • Statistieken bekijken.
  • Inbox voor jouw zakelijke account(s).
  • En nog veel meer.

Je vindt Studio voor makers hier.

In dit artikel wil ik het hebben over het plannen van posts voor de Social Media kanalen Facebook en Instagram. Er zijn meerdere tools beschikbaar waarmee je posts in kunt plannen, zoals bijvoorbeeld Later, Planoly en Hootsuite, maar ik wil me nu richten op Studio voor makers.

Een voorwaarde aan het gebruik van Studio voor makers is dat je een bedrijfsprofiel (of makersaccount) hebt voor Instagram. Jouw Instagram account moet je koppelen aan een Facebook-pagina die jij beheert.

Als je bent ingelogd in Studio voor makers en jouw pagina’s staan gekoppeld, kun je bovenin kiezen voor Facebook (links) of Instagram (rechts).

Facebook

Op de startpagina van Facebook zie je welke berichten er recent geplaatst zijn, de statistieken van de afgelopen 7 dagen en hoeveel berichten er gepland staan, of er concepten zijn en of er berichten gaan vervallen. In de linkerkolom kun je onder ‘startpagina’ kiezen voor diverse pagina’s. Voor een overzicht van jouw posts kun je kijken op ‘inhoudsbibliotheek’. Hierin staan al jouw berichten. Gepubliceerd of gepland, je kunt ze hier allemaal terugvinden. Via ‘Berichtstatus’ kun je daar een selectie in maken.

Hoe plan je nu een bericht in?

Kies voor ‘bericht maken’ en dan weer voor ‘bericht maken’. In het vak ‘waar denk je aan’ plaats je de tekst bij jouw bericht. Via ‘een foto delen’ kies je uit jouw bestanden de gewenste afbeelding. Je kunt eventueel een gevoel/activiteit/incheck toevoegen, net als bij een normaal Facebookbericht kan. Dan klik je niet op publiceren, maar op het pijltje naast publiceren. Je kiest daar voor ‘plannen’. Je kiest de gewenste datum en het tijdstip waarop je de post wilt publiceren en klikt op plannen. Jouw post staat klaar!

Je kunt dit bericht in de inhoudsbibliotheek terugvinden onder ‘gepland’.

Instagram

Bij Instagram start je direct in de inhoudsbibliotheek. Je ziet hier al jouw berichten onder elkaar staan. Via de keuzebalk kun je ook specifiek kijken naar geplaatste video’s, foto’s, carroussel, verhalen en IGTV posts van jouw account. Ook kun je bij berichtstatus filteren op alles, gepubliceerd, gepland, concept en gearchiveerd.

Hoe plan je een bericht in?

Klik op ‘bericht maken’ en kies dan voor ‘Instagram overzicht’. In het scherm kun je jouw tekst + de benodigde #’s kwijt. Onder het schermpje staat precies aangegeven hoeveel tekens en #’s je nog beschikbaar hebt.

Bij locatie toevoegen kun je een locatie toevoegen. (Het is verstandig om dit te doen en wisselende locaties te gebruiken, bijvoorbeeld jouw woonplaats, een grote stad in de buurt of bijvoorbeeld Nederland. De locatie waar de desbetreffende foto, bijvoorbeeld een foto die je op vakantie maakte, plaatsen is ook een goed idee! Instagram vindt dit fijn en dat is weer goed voor jouw zichtbaarheid!)

Als jouw bericht klaar is, klik je op het pijltje naast ‘publiceren’ en zet je het vinkje aan bij planning. Je kiest de gewenste datum en het tijdstip waarop je de post wilt publiceren en klikt op plannen. Jouw post staat nu klaar!

Hopelijk is het zo duidelijk hoe je Studio voor makers kunt gebruiken voor het inplannen van jouw Facebook en Instagram posts! Als je vragen hebt, stel ze gerust per mail, mijn contactformulier of via een DM via Instagram!