De beste hashtags # voor jouw onderneming
In mijn Instagrampost van 13.04.2020 vertelde ik al over hashtags en het gebruik daarvan. In deze blog wil ik daar nog iets meer over vertellen.
Wat zijn hashtags?
Wat zegt Wikipedia over hashtags? “Een hashtag bestaat uit een hekje als voorvoegsel, zonder spatie gevolgd door een woord, of meerdere woorden zonder spaties ertussen (met eventueel underscores in plaats daarvan), om een bericht eenvoudig te vinden.”
De allereerste # werd gebruikt in 2007 maar werden pas echt populair in 2009 toen de hashtags aan Social Media werden toegevoegd toen Twitter er automatische hyperlinks maakte bij het gebruik van hashtags.
Hashtags zijn eigenlijk onderwerpen die mensen interessant vinden.
Waarom gebruik je hashtags?
Hashtags gebruik je om jouw berichten zodat geïnteresseerden in die specifieke hashtag jouw bericht vinden. Als je een hashtag gebruikt of bedenkt, maak deze dan begrijpelijk voor anderen. Dan is de kans groter dat deze hashtag gebruikt en/of gevolgd wordt.
Hashtaggebruik op Instagram.
Instagram maakt ook veelvuldig gebruik van hashtags. Je kunt in jouw feed tot 30 hashtags toevoegen en in jouw stories maximaal 10. Mijn advies is om in jouw feed deze beschikbare hashtags te gebruiken. Zonder hashtags loop je zichtbaarheid mis.
Het is mogelijk om hashtags te volgen op Instagram. Als jij een bepaald onderwerp interessant vindt (bijvoorbeeld #training of #gezondeten) kun je die hashtag volgen en zie je berichten met die specifieke hashtag in jouw feed.
Berichten zonder hashtags zijn wel zichtbaar, maar alleen door (een gedeelte van) jouw volgers. Als jij een bericht post met hashtags, zien volgers van die hashtag jouw bericht ook en dat levert jou zichtbaarheid en (wellicht) nieuwe volgers op.
Al met al is elke hashtag die jij gebruikt een mini spotlight voor jouw post en dus voor jouw onderneming!
Welke hashtags passen bij jouw bedrijf?
Het is best lastig te bepalen welke hashtags er passen bij jouw bedrijf. Wat is nou interessant en wat niet? Kijk op Instagram eens bij accounts die binnen jouw vakgebied passen en kijk welke hashtags zij gebruiken. Zit er iets interessants voor je bij?
Brainstorm eens op een groot vel papier. En als je er niet direct 30 kunt bedenken, start dan met een stuk of 10 onder jouw eerst volgende post. 10 is beter dan geen!
Handige tips voor hashtag onderzoek.
Er zijn een aantal websites die je kunt gebruiken bij jouw hashtag onderzoek. Ik maak gebruik van deze:
https://www.all-hashtag.com/hashtag-generator.php
Door het invoeren van 1 woord worden er 30 hashtags gegenereerd. Je kunt deze kopiëren met een druk op de knop, maar je kunt er ook uitpikken wat jij interessant vindt. En als er meer dan 30 relevante hashtags gevonden worden, staan er rechts meerdere lijstjes met 30 stuks die je uit kunt klappen en ook simpel kunt kopiëren.
https://keywordtool.io/instagram
Op deze site zoek je op hashtags in een specifieke taal zoeken. Er verschijnt een lijst van relevante hashtags en je kunt zien hoe vaak deze hashtag gebruikt is. Als je gebruik maakt van de gratis versie, is dit beperkt tot de bovenste 5, maar het schept een goed beeld.
https://www.tagsfinder.com/en-nl/
Voer tot 10 verschillende hashtags in en deze site genereert 30 bijpassende hashtags. Je kunt bepaalde woorden skippen, standaard staan er al een aantal (seks gerelateerde) uitgevinkt. Je kunt hierdoor heel specifiek zoeken op hashtags voor jouw niche.
Op deze laatste site wordt gezocht op hashtags die bij de ingevoerde passen.
Maak verschillende hashtaglijstjes voor jouw onderneming
Met al deze tips moet het een eitje zijn om een lijst met passende hashtags voor jouw onderneming te maken. En stop niet bij 30, het is goed om jouw hashtaggebruik af te wisselen. Maak meerdere lijstjes en wissel die per post, dan kun je ook bekijken welke hashtags het ‘beter’ doen dan andere.
Gebruik jij al hashtags voor jouw onderneming? Zo nee, waarom niet? Vind je het teveel werk? Neem gerust contact met me op, ik help je graag!
Bedenk wel, goed hashtaggebruik vergroot jouw bereik en zichtbaarheid op Social Media en je bereikt jouw potentiële klanten eerder! Geef jouw onderneming het online podium dat het verdient!
[…] lijsten zijn, maar je kunt natuurlijk ook per post onderzoek doen. Ik schreef al eens eerder een blog over hashtaggebruik en hoe je daar onderzoek naar kunt doen. Lees deze (nog) eens […]